Skip links
Inhoud

Weetjes

Gezonde vetten
Het gehalte vet in vis verschilt sterk per vissoort en kan ook binnen de soort sterk uiteenlopen. Dit hangt samen met het leefmilieu, de leeftijd, het geslacht en de seizoenen, het voedselaanbod en het tijdstip van paaien. Bij haring en makreel varieert het vetgehalte zelfs van 5% tot 25% gedurende het jaar. Vette vissoorten bevatten van nature meer dan 10% vet. Gemiddeld vette vissen bevatten 2 tot 10% vet, magere vissen 0 tot 2%.
 
Vette vis is onder andere: makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel.
Matig vette vis is onder andere: baars, schar, tong, tonijn, zeewolf, zeeduivel.
Magere vis is onder andere: kabeljauw, schelvis, wijting, koolvis.
Vis en vitamines
Vis zit boordevol vitamines. Er zit namelijk volop vitamine A, D en B12 in vis, waarbij vitamine A en D vooral in vette vis zitten.
  • Vitamine A is belangrijk voor de ogen, een gezonde huid, de groei en de weerstand.
  • Vitamine D zorgt voor stevige botten en tanden en speelt ook een rol bij de ontwikkeling en het functioneren van de hersenen en het voorkomen van een depressie.
  • Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel
Vis en mineralen
Vis is een goede bron van mineralen.
  • Jodium voor een goed werkende schildklier.
  • Selenium voor de schildklier, de groei en voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel.
  • Zink voor een goede weerstand tegen ziekten. Daarnaast is het belangrijk voor de smaak, de reuk, het gezichtsvermogen en de groei.
Vis en eiwit
Eiwitten zorgen voor de opbouw en het herstel van spieren, organen, zenuwen en bloed. Eiwitten zijn als een soort ketens opgebouwd uit aminozuren. Een aantal hiervan, de essentiële aminozuren, kan ons lichaam niet zelf aanmaken. Deze moet je dus uit je voeding halen. Ook tijdens een zwangerschap zijn eiwitten belangrijk. Ze helpen de baby bij het ontwikkelen van gezonde cellen en spieren. En ook voor zwangere vrouwen zijn ze een belangrijke bouwstof. Alle vissen zijn rijk aan deze essentiële aminozuren, al verschilt de eiwitsamenstelling per soort. Het is dus goed om te variëren.
Vis en ijzer
IJzer is een belangrijk onderdeel van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen. Zwangere vrouwen, hun baby en vrouwen die borstvoeding geven, hebben ijzer nodig om nieuwe bloedcellen aan te maken. Het is daarom belangrijk dat ze gedurende de zwangerschap voldoende ijzer binnen krijgen om aan deze behoeften te kunnen voldoen.
Vette vis zoals zalm, haring en makreel bevat veel ijzer. In schaal- en schelpdieren zit ook veel ijzer.
Facts blauwe marlijn
Het gestroomlijnde lichaam is aan de bovenzijde (inclusief de rugvin) donkerblauw en aan de onderzijde (inclusief de buikvinnen) zilverwit. De overige vinnen zijn bruin/zwart met af en toe blauw. De zilverwitte flanken bevatten dwarsbanden, die zijn samengesteld uit blauwe vlekken. De licht gekromde borstvinnen worden zo’n 20 cm lang en kunnen tegen het lichaam aangedrukt worden. De smalle buikvinnen worden zo’n 30 cm lang. De staart is sikkelvormig met zijkielen. Ze hebben een verticaal kieuwenstelsel. Het zwaard is 3 tot 4 keer langer dan de onderkaak. De vis kan een lengte bereiken van 4,3 meter en een gewicht van meer dan 900 kilogram.
Facts kabeljauw
De kabeljauw is een vissoort die van nature vooral voorkomt in de Atlantische Oceaan. Ook in de Noordzee is deze roofvis in grote hoeveelheden aanwezig. Op 20 tot 600 meter onder het wateroppervlak zijn grote scholen van kabeljauwen te vinden. Ze voeden zich veelal met kleine organismen, zoals kreeftjes, krabbetjes, garnalen en mosselen. Ook kleine vissoorten zijn vaak niet veilig voor een volwassen kabeljauw.

Kabeljauw is een rondvis, met drie afgeronde vinnen op de rug. Aan de buikkant zitten nog twee vinnen en aan de zijkant heeft de kabeljauw een gebogen witte lijn (zijlijnoorgaan). De onderkaak is korter dan de bovenkaak en aan de onderkant bevindt zich één kindraad.
 

 







Snelkoppelingen